Friday, June 26, 2009

වාසගම් - දන්නා දේ ගැන නොදන්නා යමක්.

         මූලිකවම වාසගම යනු පුද්ගලයෙකු ගේ නම අගට හෝ මුලට යෙදෙන, තමාව අයිති පවුලේ [පෙළපතේ] නාමයයි. [වාසගම යන වදන පවුල්නාමය යන පදයේ පර්යාය පදය ද වෙනවා.] එමෙන්ම වාසගම ලෙස බොහෝ විට යෙදෙන්නේ පිය පාර්ශවයේ නාමය වුවත්, අමහර සංස්කෘතීන් හි වාසගම ලෙස යොදන නාමය මාතෘනාමය ලෙස වෙනසකට භාජනය වෙනවා.
         පරණ අය තම වාසගම් විදියට භාවිතා කරගෙන තියෙන්නේ, තමා කරන රස්සාව එහෙමත් නැතිනම් ජීවන වෘත්තිය.  තවත් විදියට මගේ පෞද්ගලික අදහසට අනුව ඔය කුල මල වල මූලික කාරණයත් ඔය ඉහත කාරණාවම යි. තමන් ඉන්න ප්‍රදේශය අනුව, කල ජීවනවෘත්තිය අනුවත්, තම අයත් උන කුලයත් යන මේ මූලික කාරණා දෙක පදනම් කරගෙන තමයි, වාසගම් යනාදිය හැදී ඇත්තේ.
          සමහර අවස්ථා වල "චීන සංස්කෘතික කවයේ [Chinese Cultural Sphere]" තිබෙන [නිද: ජපානය, කොරියාව, ඉන්දුනීසියාව, තායිලන්තය, බුරුමය ආදී] රටවල් වල සමහර ජන කොටස් තමා දරන දේශපාලන මතය පෙන්වීමට දේශපාලනයේ සමහර සිවිල් චරිත වල නම් තම නම් අගට ඈඳා ගත් අවස්ථා තිබෙනවා.

රක්ෂාව අනුව: හෙට්ටිආරච්චි, චෙට්ටියාර්, අප්පුහාමි, මුදියන්සේ , Cooper, Smith [ Blacksmith, Silversmith, Goldsmith, Coppersmith etc] .
ජීවත් වන ප්‍රදේශය අනුව: පුවක් ඕවිට, ඉද්දමල්ගොඩ, කිරිඇල්ල, කිරිපෝරුව, Kingston.
කුලය අනුව: මනන්නලා ගේ, නැකතිගේ.

          වාසගම් වගේම භාවිතා වන නම් ගිහියන් නොව පැවිද්දන් අතර තමා හට පැවදි වන විට ලබාදෙන නාමයට ඉදිරියෙන් භාවිතා වෙනවා. එහිදී තමා උපන් ගම හෝ පැවදි වන විට ජීවත් ව උන් පලාත දැකිය හැකියි.
එල්ලාවල මේධානන්ද, ඇල්ලේ ගුණවංස, ගැටහැත්තේ සෝභිත ආදිය නිදසුන් ලෙස පෙන්වාදෙන්න ට පුලුවන්.

17 කියවල මෙහෙම ලිව්ව ලු.:

Anonymous said...

කතාව ඇත්ත ලිෂාන් පුදුමෙ මෙවාගේ උස් පහත් බව තිරණය කලෙ මොන මින්මෙන්ද? කියන එක

LishWish said...

දිසා කුල භේදය කියන්නේ ඉතාම පුලුල් විෂය පථයක්. එය වචන්ය කින් දෙකකින් කියා නිම කරන්නට අපහසුයි. අපි පසුව එම මාතෘකාව වෙනුවෙන් කතිකාවතකට යමු.

-බිன்ku- said...

මේ ගැන කතා කරන්න ඕනේ පුලුල්ව, වාස ගම් කියන්නේ හුදෙක් එක් අංශු මාත්‍රයක් විතරයි. අපි මේ නාමයට අන්තිමට වාස නම් දාන ඒක නම් ආවේ සුද්දාගෙන්. දැනුත් විවාහයට පෙර වෙනස් කරන්නේ වික්ටෝරියා සංස්කෘතියට අනාකුලව, ඒත් ඒ ක්‍රමය අනිවාර්්‍ය නෑ (අපේ වැඩි හරියක් එහෙම හිතනවා කියලයි පේන්නේ). සුද්දා එදා නම් අනුව නමුබුව පෙන්වුවත් දැන් එහෙම නෑ ‍වගෙයි පෙනෙන්නේ. ඒත් අපි නම් හා ගම් අනව මනින ඒකත් කුලය අනුව විවාහ යෝජනා දාන එකත් පුහු මතයක්.

LishWish said...

@ binku, කැමති අකමැති කුමක් උවත්, අපි ට අනුගත වෙන්න හෝ ප්‍රතීක්ශෙප කරන්න අවස්ථාවන් කවදා හරි එනවා. අප එයට මුහුණ දෙන විට උක්ත ගැටලුව ගැන කිසි අවබෝධයක් තිබීම අවැසියි.

Anonymous said...

"පෙරේරා" කියන්නේ මොන කුලයට අයත් වසකමක් ද?

Rasika Udayanga said...

පල්ලෙ මුල්ල කපුගමගේ කියන්නෙ මොන වගේ වසෙගමක්ද?..

thawalama sunanda said...

ද සිල්වා යන වාසගමේ අය මොන කුලයටද අයත්

Nethu ishara said...

Ane
Wasagan walin kula hoyanne komada?
Kankanamge.

Kottahachchige oya kula deka mkkda?

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Sandunika Hansani said...

කොළඹගේ දොන් කියන වාසගම මොන කුලයටද අයත්?

Anonymous said...

මුදියාන්සේ ලෙසින් අරුත් ගැන්වෙන්නන්ගේ කුල ක්‍රමය කෙබඳු වේද?

Anonymous said...

මා දන්නා හැටියට ආරච්චි තනතුරට උඩින් තිබෙන්නේ මුදියන්සේ තනතුරයි. ඔව්න් උසස් සේ සලකන ගොවිගම කුලයට අයිති වේ. (මුදලි + වහන්සේ = මුදියන්සේ)

Shahinoor Mollah said...

මට දැනගන්න පුලුවන්ද පේදුරුගේ අයිති මොන කුලයටද එ්කේ ඉතිහාසය මොකද්ද කියලා

indika sri sndaruwan said...

පොඩි ප්‍රශ්නයක් ... වාසගමක් නැති අය ඉන්නවද? සමහර අය වාසගමක් නැතුව තාත්තාගේ නම ඉස්සරහට දාගෙන ඉන්නෙ ඇයි? එතකොට
උදා - මුත්තා = අප්පුහාමි කියමුකො
- සීයා = අප්පුහාමිගෙ නන්දපාල
- තාත්තා = නන්දපාලගෙ තිලකරත්න
- මම = තිලකරත්නගෙ වසන්ත
මගෙ ලමයා= වසන්තගේ .......
මෙහෙම එනවද? එතකොට තාත්තාගේ පුතාගෙ වාසගමක එක වෙන්නෙ නෑනෙ. එහෙම එනවනම් මොන කුලෙද?

Anonymous said...

මගේ වාසගම බෝධියා වෙරළ.... මගේ කුලය හොයාගන්න පුළුවන් ද?

Anonymous said...

Chandrasekara kiyanne mona kulayeda

Ishan madhuranga said...

Good